Awagamidag

Awagami_logo_download

Hoe wordt Japans papier eigenlijk gemaakt? Waarom is Japans papier zo speciaal? Waarvoor wordt Japans papier gebruikt in de grafiek? Kan je op Japans papier printen?

Heb je altijd meer willen weten over Japans papier? Dan biedt de afdeling Vrije Grafiek van de Academie voor Beeldende Kunst Gent DKO je een uitzonderlijke kans!

Op maandag 25 januari 2016 hebben we de Japanse papierfabrikant Awagami op bezoek in onze academie. Awagami is reeds meerdere jaren actief als fabrikant van Japans papier op de wereldmarkt en de Belgische markt en staat gekend om zijn goede kwaliteit en oog voor innovatie. Daarnaast speelt deze fabrikant een voortrekkersrol in het promoten van de Japanse traditie van papier maken buiten de Japanse landsgrenzen.

Awagami komt speciaal naar onze afdeling Vrije Grafiek om een lezing te geven over hoe Japans papier tot stand komt en om hun papieren aan ons voor te stellen. Maar we zouden deze dag ook graag openstellen voor iedereen die interesse heeft in Japans papier en vrije grafiek.

Daarom organiseren we een heus Awagami-evenement! Op maandag 25 januari 2016 kan je genieten van een lezing en 3 demo’s met Awagami-papier en dit volledig gratis! Maar er is nog meer! Aya fujimori, de dochter en rechterhand van de grote baas zelf zal samen met haar man aanwezig zijn om op deze dag al je vragen te beantwoorden i.v.m. Japans papier.

Wat moet je doen? 
We organiseren 2 maal dezelfde sessie. Op het programma staat een inleidende lezing en 3 demo’s, nl. Japanse houtsnede, chine collé en printen met inkjet op Japans papier. Er is een sessie in de namiddag en ’s avonds. Hieronder vind je meer informatie over de verschillende opties om in te schrijven, samen met de link:

Optie 1  - Volzet
14u: lezing, vragen en korte pauze
15u30: Start demoparcours:
1. Japanse houtsnede
2. Chine collé
3. Printen op Japans papier.
Elke demo duurt 30 minuten
17u15: einde

Optie 2 - Volzet
18u: lezing, vragen en korte pauze
19u30: Start demoparcours:
1. Japanse houtsnede
2. Chine collé
3. Printen op Japans papier.
Elke demo duurt 30 minuten
21u15: einde

Optie 3 - Volzet
Enkel de lezing van 14u.

Optie 4 – Volzet
Enkel de lezing van 18u

Beide sessies zijn volzet dus is inschrijven niet meer mogelijk.

 

 

Annabelle Milon

 

IMG_0284         IMG_0299

What’s there to know about Annabelle Milon? I am 27 years old and have been living in Brussels since 2007. I moved from France to Belgium to study at La Cambre. I graduated from the Printmaking Department three years ago. 
Since then I have my own studio in Vilvoorde that I share with a painter, Kristien Jaspers.

I was very lucky when last year an old belgian printmaker gave me an old Ledeuil etching Press, the deal being that I was to give it myself to somebody else when I would retire, just like he did.

I work daily in my studio, on my own projects but also on private orders.

IMG_0441

Why did you choose printmaking as a medium? During my enrollment at La Cambre I chose printmaking out of curiosity. In the end I stayed in that department for five years and I have to admit that was thanks to my professor Maurice Pasternak. He inspired me to dig deeper into printmaking. He also shared his greats skills and savoir-faire with his students.
 During this time I experimented many techniques and came to the conclusion 
that this medium offers lots of possibilities. I enjoy the idea of creating contemporary art using a medium often considered old fashioned and ignored.

Since I only practice printmaking, a bit like a craftsman, I focus on a permanent link to the technique. Also the connection to the matrix, which during a period of time makes the image absent to the eye, makes me work in a kind of abstraction that I really appreciate.

IMG_0303

What is your work about thematically? I am dealing with representation in general. In those researches I tackle several important problems such as identity, language and power. Time has a special role as well because on the one hand the process is slow and on the other it is related to the aforementioned themes.

These days I am less afraid of following my instinct, however all work remains heavily influenced by the themes I mentioned.

Identity is probably my main topic… the representation of women: not so much from a political point of view. More about how to represent women and the underlying question of what defines a woman.

IMG_0302

Can you tell us about your process ? How do you work ? I work very slowly. I need a lot of time to start doing something. I can think about a project for months. Each of my project starts with a collection of pictures and texts that surrounds me in my studio. I archive them and, after a while, ideas come out and then the choice becomes obvious. I work in a kind of confusion and without producing anything until I finally realize what I was looking for in the first place. Then the process of the work is to question the truth of this realization .

IMG_0301

What other artists are an inspiration to you? Most of my artistic inspirations are very ancient. I am fascinated by Byzantine frescoes, mosaics, all the iconography from the Middle Ages and by lots of paintings (Francisco de Goya, Artemisia Gentileschi, Vincent Van Gogh, Gilles Aillaud, George Baselitz…). The prints of Dürer and Goya inspired me a lot as well. I am appreciative of the work of some female artists like Camille Claudel, Meret Oppenheim, Francesca Woodman, Yvonne Rainer, Andrea Fraser and Chantal Ackerman. I also draw inspiration from authors like Robert Walser, George Bataille, Giorgio Agemben, Hannah Arendt… and from cinema (Nouvelle Vague, film noir…).

Thanks Annabelle!

Meer info over Annabelle Milon vind je hier.

Jenny Schmid 12/05-21/05

11205098_10153240037307902_6547081431534284018_n

De Academie voor Beeldende Kunst nodigt u uit op de tweede editie van WATT!

WATT #2 | Jenny Schmid

Op dinsdag 12 mei geeft Watt #2 platform aan Jenny Schmid.

Jenny zal praten over haar werk dat sterk wordt beïnvloed door de geschiedenis van de grafiek. Vooral gravures uit Middeleeuwen en Renaissance waarin sociale commentaar en politieke satire een belangrijke rol spelen (zoals Goya en Breughel). Het gebruik van deze thema’s wordt ook nog eens gecombineerd met beelden uit de hedendaagse popcultuur die verwijzen naar feministische non-fictie, rock muziek, de Tsjechische en Slowaakse republiek en de Film Noir. Jenny Schmid creëert zo een heel persoonlijke imaginaire wereld, een “gender utopia”.
De lezing start om 18u30. Nadien opent om 19u30 de tentoonstelling Dzenska Republica in de exporuimte van kamer 108 vzw in het atelier van Vrije Grafiek.
De tentoonstelling is te bezichtigen op woensdag 13, dinsdag 19, woensdag 20 en donderdag 21 mei doorlopend van 14:20 tot en met 21:00. Atelier Vrije Grafiek – Offerlaan 3 – 9000 Gent.

De lezing is in het Engels!
Offerlaan 3, 9000 Gent – dinsdag 12 mei, 18u30 – 22u